Whale watching

23 september 2013 - Kleinbaai, Zuid-Afrika

Hoi allamaal

Vandaag staat een afspraak op de agenda met de walvissen!! We gaan op ons gemak richting Kleinbaai; waar we bij Dyers Island Cruise met een boot de zee op zullen gaan. Maar eerst hebben we op ons gemak aan de kust bij De Kelders zitten kijken, ook naar walvissen die daar rondzwommen, zomaar, omdat ze ’t leuk vinden.

In Kleinbaai gaan we om drie uur met de boot de zee op, maar niet voordat we in elegante zwemvesten en knaloranje windjacks gehesen waren. En dan gaan we, hotsbotsen de haven uit om al vrij snel op een moeder met kalf te stuiten. Woooowww wat is die gaaf, en wat zijn ze enorm groot. Zelfs het jong is al 5 m lang en mama meet zo’n 14-15 meter. Je wordt er ztil van als je er naar staat te kijken!! We varen weer verder en komen even later weer bij zo’n koppel uit, hier is het jong heel erg speels en komt dan ook regelmatig het water uit om er weer met een grote splash in terug te plonzen.

Van dezelfde organisatie zijn ook ‘duiken bij de haaien’ excursies, bij zo’n boot kijken we eventjes op afstand mee. Nou 2 haaienhappen gezien; ze gooien visafval met zeehondenolie gemengd in het water, dat de haai en aanlokt en houden dan een brok vlees aan een ‘hengel’. Maar wat een verschil met de zo rustig dobberende walvissen, één en al kracht en agressie bij de witte haaien hoor. En je ziet mij dus niet in zo’n kooi om het onder water te bekijken!!!!

We varen verder naar Dyer Island waar wij sinds vandaag ook een huisje hebben!! Alleen woont er al iemand in: onze geadopteerde pinguïnfamilie!! De Afrikaanse pinguin is sinds de jaren 60 van de vorige eeuw met 90% afgenomen en staat op de rode lijst van bedreigde dieren. Och, laten we daar dan maar een klein steentje aan bijdragen.

Verder varen we weer, nu naar de zeehondenkolonie, nou die is nog niet uitgestorven hoor, je hoort en ruikt ze al van verre, man wat een lucht!!! Niet normaal (ik zal nog even nadenken voor ik weer commentaar op Henk’s windjes hebJ) Maar wel een leuk gezicht zoveel van die beesten, vooral die groep in het water, die deden gek en hadden m.i. het zelfde idee van ons.

Al met al was het een tocht van drie uren, we kregen bij terugkomst een lekkere kop soep met toast, genoten hebben we dus van begin tot eind, want ook de warme soep smaakte heerlijk want zo langzamerhand werden we toch wel wat frisser.

En zo zitten we nu in ons ‘huussie’ na te genieten van de foto’s, een stel met alleen water, maar toch ook een stel met hele mooie dieren!!

Supercool!!!!!

H&J

@ Bea en Theo&Baukje: eronder zat gewoon flat rock hoor, maar dit zag er wel lekker spannend uit, ik wil 'mien keerltien' wel graag mee terug nemen

@ Liesbeth: het is genieten zoveel moois we hier weer mogen zien

@ Gé&Paula, veel plezier met de vriendenclub 40jr alweer, we blijven jong toch?!? En Marieke Cats, ja dat was mijn eerste vriendinnetje, ze verhuisde naar een dorp in de buurt van Dordrecht

1. Emilia:
    23 september 2013
    Stil van zoveel moois
  2. Koba:
    24 september 2013
    wat zullen jullie genoten hebben !!!!
    prachtige foto's geschoten.
  3. Marleen:
    25 september 2013
    Wat supergaaf die walvissen!!!! (Ik zie nu helemaal groen ;-) )
    En wat stinken zeehonden idd he, dat kan ik mij ook nog wel herinneren! Veel plezier nog verder en maak maar veel foto's, kunnen wij ook lekker mee genieten!